Een recent ongeval met een fietser die oortjes in had, heeft de discussie opnieuw aangewakkerd of het gebruik van oortjes op een fiets niet zou moeten verboden worden. De fietsersbond vond dit niet echt noodzakelijk. Wettelijk gezien mag je ook rijden met oortjes.
Onderzoek toont aan dat je een verhoogde kans op een ongeval hebt als je oortjes gebruikt in het verkeer
Onderzoek heeft aangetoond dat je een verhoogde kans hebt op een ongeval als je het verkeer rondom je niet hoort. Dus als fietser en jogger moet je ervoor zorgen dat je altijd, echt altijd het verkeer rondom goed hoort. Nu is het nog belangrijker dan vroeger want bijvoorbeeld elektrische voertuigen hoor je bijna niet meer, zelfs niet als je zonder koptelefoon rondloopt of rondfietst. In sommige landen is het gebruik van oortjes in het verkeer verboden. In België is het nog toegestaan.
Een telefoongesprek in de auto vermindert de aandacht
Dit geldt niet enkel bij fietsen of lopen met oortjes, maar ook bij het voeren van telefoongesprekken achter het stuur van een auto. Er is onderzocht hoe een chauffeur reageert als hij ook een telefoongesprek voert achter het stuur. Daaruit blijkt dat de snelheid van een chauffeur om te reageren met 12% afneemt. In normale omstandigheden worden de verkeersborden door een chauffeur met 95% geïdentificeerd, tijdens een telefoongesprek daalt dit naar 88% bij oproepen met stembediening via een headset (oortje met microfoon), naar 75% als je belt met een carkit, naar 58% als je gewoon belt met de gsm achter het stuur, wat overigens terecht verboden is.
Bij het naleven van de wettelijke voorrangsregels is het nog opvallender: een bestuurder zonder gsm leeft deze voorrangregels voor 100% na. Met een carkit is dit nog 92%, met telefoon in de hand is het naleven gezakt tot 75%. Dit betekent dat in een vierde van de gevallen een chauffeur de voorrangsregels niet meer naleeft.
(Bron: Houd uw handen vrij, Test-Aankoop, nr. 513, oktober 2007)
Dus is het te overwegen om gewoonweg geen telefoons meer op te nemen in je wagen. Of je auto veilig aan de kant zetten en dan opnemen of terug bellen. Veel veiliger.
Hoe kan ik toch nog veilig oortjes in het verkeer gebruiken?
Het beste is natuurlijk geen oortjes gebruiken. Als je dit toch wilt doen, dan kan je ervoor zorgen dat het volume zo laag staat, echt laag staat zodat je zeker het andere verkeer nog hoort. Een andere optie is maar één oortje insteken zodat je met je andere oor nog alles kan horen.
Lees ook bij Luisterinjekot:
Hoe kan een teveel aan decibels schade toebrengen aan je gehoor?
De beste koptelefoons en oortjes volgens Test-Aankoop
Hoe kan je voorkomen dat de kabels van je koptelefoon, headsets of oordopjes geknoopt zijn.
Als je de inhoud van deze website interessant vindt, mag je me altijd trakteren op een virtuele koffie via https://ko-fi.com/allesinjekot. Op deze website staan er affiliatelinks. Dit kost je niets, maar als je iets aankoopt via een affiliatelink, dan krijg ik een vergoeding, waarvoor dank. Op deze manier kan deze website blijven bestaan. |